baner 11 sztuka bycia razem
baner 2 społecznośc lokalna
baner 5 wszechstronny rozwój zdrowie
baner 4 bariery
baner 1
baner 6 integracja
baner 3 wolontariat
baner 6 wolontariat
baner 8 mistrzowie kodowania
baner 9 mistrzowie kodowanie
baner 10 patriotyzm
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
A A A

Moduł przyrodniczy.
Model poduszkowca

    Podczas zajęć modułu przyrodniczego, uczniowie postanowili wykonać eksperyment naukowy obrazujący siłę powietrza, poznać wady i zalety pojazdów wykorzystujących tę moc.
    Poduszkowce, o nich tu mowa, to pojazdy, które mogą przemieszczać się po wodzie, lądzie i po lodzie, ze względu na poduszkę powietrzną. Samodzielne skonstruowanie poduszkowca rozwinęło wyobraźnię przestrzenną, umiejętność rozwiązywania problemów oraz wiedzę na temat tarcia. Dopóki ono jest między podłożem a płytą CD uniemożliwia poruszanie się pojazdu. Jak uczniowie podeszli do problemu naukowego?
    Aby model mógł się poruszać konieczne było utworzenie przepływu powietrza miedzy korkiem a balonikiem. Dopóki w baloniku było powietrze poduszkowiec poruszał się. Wysokość, na która się unosił była niewielka, ponieważ siła parcia szybko malała. Szukaliśmy różnych powierzchni dla naszych poduszkowców. Podróżował po ławkach i podłodze. Najlepszym podłożem jest gładka powierzchnia.
    W trakcie zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Materiał nadesłała p. Monika Sikorska

poduszkowiec 2024

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu

Wirtualna rzeczywistość (VR) na lekcjach chemii

    W lekcje chemii wkroczyła wirtualna rzeczywistość (VR). Daje nam niesamowitą możliwość doświadczania złożoności świata poprzez bezpieczne przeprowadzanie skomplikowanych doświadczeń w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach.
    Empiriusz - nowoczesne laboratorium pozwala na bezpieczne przeprowadzanie eksperymentów. Uczeń zakłada gogle VR i wykonuje doświadczenie wg instrukcji. Podnosi wirtualne kolby, sięganie po probówki i odczynniki, których wygląd wiernie odwzorowuje te używane w prawdziwym laboratorium. Uczniowie mieszają substancje, sprawdzają ich palność, śledzą jaka jest barwa płomienia, jak zmieniają się właściwości substancji. Kontrolują swoją wiedzę za pomocą testu. Mają możliwość modelowania przebiegu reakcji chemicznych, oglądania trójwymiarowych modeli cząsteczek.
    Podczas lekcji chemii uczniowie szybko zorientowali się w przestrzeni wirtualnej. Dzięki programowi #Laboratoria Przyszłości otrzymali możliwość nauki w bardziej angażujący sposób. To narzędzie bardzo się wszystkim spodobało, wprowadzając uczniów w nowy wymiar edukacji.

Materiał nadesłała: p. Monika Sikorska

empiriusz vr 2024

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu

Moduł przyrodniczy.
Wystrzałowa armatka

    Wykorzystując substancje codziennego użytku stworzyliśmy model armatki, który pozwolił na wystrzałową zabawę. Efektem pracy takich substancji jak: soda oczyszczona, kwasek cytrynowy i woda jest dwutlenek węgla. Gaz, który chce się szybko wydostać na zewnątrz butelki, wyrzucając korek. Efekt możemy spotęgować potrząsając butelką, wtedy, CO2 wytworzy się jeszcze więcej, ciśnienie w butelce wzrośnie, czemu towarzyszyć będzie charakterystyczny dźwięk.
    Rozszerzając swoją wiedzę poznaliśmy zastosowanie otrzymanego gazu w różnych dziedzinach życia - przemysł spożywczy, budowlany, chłodnictwie oraz ochronie przeciwpożarowej.
    Podczas zajęć wykorzystano sprzęt i materiały zakupione w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Materiał nadesłała: p. Monika Sikorska

przyrodnicza armatka 2024

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu

Moduł przyrodniczy.
Ciecz nienewtonowska, jako zabawa sensoryczna.

    Płyn, który nie spełnia hydrodynamicznego prawa Newtona, posłużył nam, jako zabawa sensoryczna. Rewelacyjne ćwiczenie, które pozwoliło poznać prawa fizyki i ćwiczyć dłonie.
    Choć brzmi naukowo, to woda połączona z mąką ziemniaczaną. Ciecz ciekawa sensorycznie i poznawczo. Zmienia lepkość i jest uzależniona od siły nacisku. Im mocniej ściskamy, tym większy stawia opór. Gdy uderzy się w jej taflę twardnieje, bądź kruszy się, przypominając ciało stałe. Delikatne obchodzenie się z nią powoduje, że rozpływa się. Im łagodniejszy ruch dłoni, tym bardziej przypomina ciecz, jaką jest woda. Efekt WOW - kruszy się, po czym przemienia się w mokrą kałużę - istna magia.
    Podczas zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Materiał nadesłała: p. Monika Sikorska

ciecz nienetonowska 2024

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu

Listopadowe i grudniowe zajęcia Koła Informatycznego
dla klas IV-V i VI-VIII oraz zajęcia lekcyjne z
wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Rok szkolny 2023/2024

    Miesiące listopad i grudzień, to przede wszystkim czas naszej wytężonej pracy i fantastycznej przy tym zabawy z CyberPi. CyberPi to mikrokontroler, który umożliwia podłączenie go do środowiska programowania mBlock, a także urządzenie do którego możemy również podłączyć wiele różnych czujników, wyświetlaczy, silniczków itp. Dzięki takiemu zestawieniu CyberPi daje nam wręcz nieograniczone zastosowania i gwarantuje wspaniałą zabawę. To świetne połączenie praktycznej elektroniki ze świetnym środowiskiem programowania.
    Na naszych zajęciach Koła Informatycznego dla klas IV-V oraz VI-VIII stworzyliśmy wiele fascynujących projektów z wykorzystaniem wspomnianego mikrokontrolera. Obydwie grupy wiekowe Koła Informatycznego na początku tworzyły swoje własne gry planszowe z wykorzystanie joysticka CyberPi oraz przycisków znajdujących się na jego obudowie. Za pomocą wspomnianego joysticka możny było sterować ruchem dowolnej postaci w grze (np. misiem, robotem, pieskiem), która poruszała się swobodnie we wszystkich kierunkach. Aby gra miała sens, dodatkowo poruszana przez nas postać musiała zdobywać pożywienie, które pojawiało się w losowych miejscach sceny – wówczas postać zdobywała punkt. Co jakiś czas jednak musieliśmy omijać latającą po scenie pszczołę, która tylko czekała, aby nas użądlić. Jeżeli to nastąpiło, to nasza postać traciła punkt. Żeby trochę wprowadzić dodatkowych emocji do naszej gry, uruchomiliśmy odmierzanie czasu. Aby zademonstrować dodatkową interaktywność CyberPi, wykorzystaliśmy silniczek podłączony do tzw. Pocket Shield kontrolera, który włączał się na pewien czas w momencie użądlenia naszej postaci przez pszczołę i obracał wiatraczkiem. Uczniowie mogli w dowolny sposób modyfikować swoją grę, dołączając do niej kolejne postacie czy też inne urządzenia, np. świecące diody LED.
Na zajęciach wykorzystywaliśmy w swoich projektach różne czujniki, np. Podwójny Czujnik RGB, który wyszukiwał i rozpoznawał różne kolory. Za pomocą wbudowanego w CyberPi Czujnika Natężenia Światła, mogliśmy dynamicznie przedstawiać natężenie światła za pomocą wykresu słupkowego lub liniowego, rysowanego w czasie rzeczywistym na ekranie kontrolera. Uczyliśmy się także sterować pracą silniczka elektrycznego, jego mocą, a nawet kierunkiem obrotu. Za pomocą dołączonego Panelu Niebieskich Diod można było wykonać ciekawe, różnorodne świetlne animacje. Za pomocą wbudowanego mikrofonu mierzyliśmy również natężenie dźwięku otoczenia. Wiele radości sprawiła nam zabawa z kolorowymi diodami LED wbudowanymi w mikrokontroler – za pomocą różnych skryptów mogliśmy w różny sposób zmieniać i animować świecące diody LED, dobierając im dowolne barwy. W swoich projektach wykorzystywaliśmy również elementy popularnej obecnie Sztucznej Inteligencji, aby np. zamieniać tekst na mowę, czy też wyszkolić SI do rozpoznawania gestów lub określonych przedmiotów poprzez dołączoną do komputera kamerkę (np. rozpoznawanie kolorowych mazaków).
Podczas zajęć Koła Informatycznego tworzyliśmy również w 3D Builder różne modele 3D, które później drukowaliśmy. Były to np. postacie z gry Minecraft, elementy konstrukcyjne - modele połączeń ruchomych, owady, np. mrówki, skrzynia z zamykanym wiekiem i wiele innych.
    CyberPi wraz z czujnikami i silnikami było również wykorzystywane przez uczniów na lekcjach informatyki w klasach: IV, V, VI i VIII. Uczniowie na tych zajęciach uczyli się podstaw obsługi mikrokontrolera: sterowaniem postaci w grze, sterowaniem diodami LED i zmianą ich barwy, sterowaniem silnikiem elektrycznym podłączonym do Pocket Shield, tworzeniem różnych wykresów (liniowych i słupkowych) zarówno na ekranie komputera jak i urządzenia, dokonywali pomiaru natężenia światła i natężenia dźwięku. Wykorzystywaliśmy również Podwójny Czujnik RGB do wykrywania określonych kolorów. Zajęcia te świetnie uzupełniały i poszerzały wiadomości i umiejętności uczniów z zakresu różnych zagadnień dotyczących informatyki i techniki, pobudzając pomysłowość i wyzwalając kreatywność.
Podczas zajęć koła informatycznego oraz zajęć lekcyjnych korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Materiał nadesłał p. Bogdan Żych

kolo inf list grudz 2023

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu1

Zapraszamy do obejrzenia filmu2

Zapraszamy do obejrzenia filmu3

Zapraszamy do obejrzenia filmu4

Zapraszamy do obejrzenia filmu5

Zapraszamy do obejrzenia filmu6

Zapraszamy do obejrzenia filmu7

Zapraszamy do obejrzenia filmu8

Zapraszamy do obejrzenia filmu9

Zapraszamy do obejrzenia filmu10

Zapraszamy do obejrzenia filmu11

Zapraszamy do obejrzenia filmu12