PROJEKT W KLASIE 5B.
PROGRAM EMOCJE - JAK SOBIE Z NIMI PORADZIĆ, POTRAFIĘ JE NAZWAĆ
WIEM CO CZUJĘ
W roku szkolnym 2021/2022 Uczniowie klasy 5B przystąpili do realizacji opracowanego Programu przez panią Iwonę Prajzendanc na temat Emocji. Składa się on z kilku bloków, w których zaproponowane są konkretne działania, wybrana tematyka. To wspólne rozmowy na temat rozumienia tolerancji, miłości, szacunku, empatii i agresji. W miesiącu październiku, listopadzie i grudniu, dodatkowo wprowadzone były scenki. Uczniowie bardzo je lubią, ponieważ mogą wówczas wyrazić siebie, jednocześnie pokazać co czują w inny sposób. Podzieleni na mniejsze grupy odgrywali różne zachowania, każda grupa miała do pokazania - odegrania inny problem, jednocześnie ucząc się współpracy i akceptacji. Celem było ukazanie zachowań, jakie towarzyszą w różnych sytuacjach, to reakcje negatywne, oraz propozycje zachowań pozytywnych, które mogą być reakcją w zamian. Podsumowując wszyscy jednogłośnie zgodzili się z tym, że zachowania, które krzywdzą drugiego człowieka są nieakceptowane. Zwrócono uwagę na to, że warto mówić głośno o tym, co czujemy, jak się czujemy, jak chcielibyśmy być traktowani przez innych. Szerokie rozmowy na temat empatii, tolerancji, akceptacji, agresji, szacunku, miłości, na temat zachowań nieakceptowanych i akceptowanych w życiu, pomogły niektórym w lepszym zrozumieniu własnych emocji i działań. Otwierając się na potrzeby innych w październiku zbieraliśmy kasztany na cel charytatywny, pamiętaliśmy o zwierzętach – pomóc im przetrwać zimę. W grudniu dodatkowo w trakcie działań projektu, do jednego z tematu o Empatii, każdy przygotował Świąteczna Kartkę z ciepłymi pozdrowieniami i dobrym słowem dla chorego kolegi z projektu "Marzycielska Poczta". Wszystkie zostały, przez panią Iwonę Prajzendanc wysłane do Michała. Warto być dobrym człowiekiem, pomagać innym, być wrażliwym na potrzeby innych. Uczniowie klasy 5B udowodnili to wiele razy. Program będzie realizowany do końca roku szkolnego.
materiał nadesłała p. Iwona Prajzendanc
Sukces naszej uczennicy w Powiatowym Konkursie Plastycznym inspirowanym twórczością C. K. Norwida
W dniu 17.12.2021r. w II Liceum Ogólnokształcącym im C.K. Norwida w Stargardzie miało miejsce podsumowanie Powiatowego Konkursu Plastycznego inspirowanego twórczością Cypriana Kamia Norwida, którego organizatorami była Książnica Stargardzka i II LO. I miejsce w kategorii szkół podstawowych zajęła uczennica kl. VII c Nikola Kowalczyk, a dyplom i gratulacje przyjęła z rąk Pana Dyrektora Liceum im. C. K. Norwida.
Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów.
materiał nadesłała p. Mirosława Babicka-Mrzygłód
Klasowy projekt z „Małym Księciem” w tle…
Hasło „lektura obowiązkowa” wyzwala w uczniach przeróżne emocje – od „umiarkowanej” ekscytacji po szczerą niechęć. I choć wielu polonistom marzy się klasa rozkochana w czytaniu klasyki, nie zawsze przemawia ona do naszych uczniów. Skoro jednak „obowiązek obowiązkiem jest” – omawiamy! Staramy się przy tym szalenie, by pomóc młodym ludziom dostrzec w tych utworach pewną wartość. By choć trochę je polubili, mimo że z zasady nie lubią przymusu… A gdy się udaje i między uczniem a książką „zaczyna iskrzyć”, czasami rodzą się świetne pomysły. W imieniu klasy VII „d” zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu, jaki powstał po omówieniu książki A. de Saint Exupery’ego. Jednocześnie dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom i rodzicom, którzy zechcieli wziąć udział w jego tworzeniu.
Zapraszamy do obejrzenia filmu Mały Książę - projekt
Joanna Bochenek
Konkurs "Wiedzy i umiejętności" dla klas 6-8
Dnia 9 grudnia 2021r. w czwartek o godz. 8.30 odbył się konkurs "Wiedzy i umiejętności" dla klas 6-8 przy okazji Szkolnych Dni Integracyjnych. Uczestnicy konkursu mieli do pokonania równoważny tor przeszkód, wykonanie czapki z bibuły, rozwiązanie krzyżówki, narysowanie świątecznego obrazka oraz wykonanie z klocków lego miasteczka. Konkurs miał na celu integracje uczestników oraz doskonalenie umiejętności pracy w zespole. Każdy z uczniów otrzymał dyplom oraz upominek. Osobami odpowiedzialnymi za przebieg konkursy była panie: A. Kędzierska, A. Dąbrowska, I. Szymańska, J. Żuchlińska, A. Kruk, M. Schoneberg oraz B. Skupińska.
materiał nadesłała p. Agata Kędzierska
Murem za polskim mundurem.
Kartka dla żołnierza.
ŚWIĄTECZNE KARTKI OD UCZNIÓW KLASY 5B.
UDZIAŁ W AKCJI "MARZYCIELSKA POCZTA" DLA CHOREGO MICHAŁA
Grudzień 2021r. Uczniowie klasy 5B wraz z wychowawczyniami panią Iwoną Prajzendanc i panią Małgorzatą Osiejuk, przystąpili do projektu Marzycielska Poczta. Jest to ogólnopolska akcja dobroczynna, która polega na pisaniu tradycyjnych listów i kartek do ciężko chorych dzieci.
Celem akcji jest wsparcie psychiczne dzieci, a także ich rodzin. Kolejny raz mogliśmy wszyscy pokazać swoje Wielkie Serca, otwarte na potrzeby drugiego człowieka. Na dowód tego, każdy zaprojektował swoją Świąteczną Kartkę, według własnego pomysłu, z pozdrowieniami i dobrym, ciepłym słowem. Wszystkie zostały zapakowane do jednej koperty i wysłane, przez panią Iwonę do chorego Michała, który uwielbia je otrzymywać i wiele razy czytać. Kartki to kontakt ze światem, poczuliśmy się fajnie wiedząc, że mogliśmy wywołać uśmiech na jego twarzy. Wszyscy życzyliśmy nowemu koledze, również powrotu do zdrowia.
materiał nadesłała p. Iwona Prajzendanc
Szkolne Dni Integracji
Długoletnią tradycją naszej szkoły są obchody Szkolnych Dni Integracji powiązane bezpośrednio z Międzynarodowym Dniem Osób Niepełnosprawnych. Obchody tego pięknego święta organizuje Zespół Nauczania Integracyjnego. W tym roku świętowaliśmy w dniach 3-10 grudnia, a przyświecało nam wiele mówiące hasło: Wszystkie kolory integracji.
Świętując, uczniowie obejrzeli film o integracji w naszej szkole oraz mieli okazję podziwiać prace powstające w pracowniach terapeutycznych. Odbyły się również konkursy dla uczniów z niepełnosprawnościami. Prócz tego w każdej klasie na lekcjach z wychowawcami przeprowadzone zostały zajęcia, dzięki którym uczniowie mogli lepiej zrozumieć kolegów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wiele klas umiliło sobie te dni, piekąc wspólnie ciasteczka w pracowni kuchennej, która powstała dzięki projektowi Transgraniczny Most Przyszłości. Dodatkowo w holu szkoły zorganizowano wystawę prac plastycznych przygotowanych na okolicznościowy konkurs. Każda z nich pokazuje, jak ważna jest wiara we własne możliwości, a źródłem inspiracji dla naszych artystów była piosenka zespołu Mała Orkiestra Dni Naszych pt. Wiara w siebie. Utwór ten pięknie zaśpiewali uczniowie klas: 2a, 4b i 5b. Dla podkreślenia radosnego nastroju, jaki towarzyszył nam w tych dniach, uczniowie i nauczyciele założyli kolorowe stroje.
Mamy nadzieję, że po raz kolejny udało nam się udowodnić, iż niepełnosprawność nie jest przeszkodą w realizacji własnych marzeń i rozwijaniu talentów. Święto integracji to wyjątkowo ważny dzień dla naszej szkolnej społeczności. Chcemy przypominać i stale uświadamiać, że są między nami osoby niepełnosprawne, które nigdy nie powinny czuć się gorsze. Pamiętajmy o nich, wszak naprawdę „malują nasz świat” najpiękniejszymi kolorami!
materiał nadesłała p. Alicja Grochowska
Mikołajki w kl. Vb
06.12.2021r. Dzień który każdy lubi, czy to duży, czy to mały. Dzisiaj uczniowie klasy 5B wraz z paniami wychowawczyniami p. Małgorzatą Osiejuk i p. Iwoną Prajzendanc poczuli przedsmak zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia. Mikołaj pamiętał o Wszystkich, odwiedził również nas w klasie. Zjedliśmy zrobione w kubeczkach pyszne, kolorowe galaretki, była czekolada, każdy został poczęstowany pierniczkiem przygotowanym w domu, przez kolegę z klasy. Odwiedził nas szkolny "wysłannik" Mikołaja w przebraniu – pan Krzysiu, wspólnie zaśpiewaliśmy kolędę, na koniec wszyscy jeszcze zostali poczęstowani łakociem. W roli "małego Mikołaja" uczeń z naszej klasy podziękował za przybycie naszemu Gościowi, częstując świątecznym ciastkiem. Było pysznie i wesoło:-)
materiał nadesłała p. Iwona Prajzendanc
Wyniki Międzyszkolnego Konkursu z języka niemieckiego
pt. „Adventskalender” dla klas VII-VIII
Kalendarz adwentowy to tradycja zgodnie z którą dzieci w Niemczech 1 grudnia otrzymują kalendarz z 24 okienkami/przegródkami, zawierającymi drobne niespodzianki. Każdego dnia dziecko może otworzyć tylko jedno okienko. Konkurs pt. „Adventskalender” polegał na wykonaniu takiego kalendarza, w którym każdego dnia można odkryć nowe słówko lub wyrażenie w języku niemieckim.
Otrzymaliśmy bardzo dużo wspaniałych, niepowtarzalnych kalendarzy, będących kopalnią słownictwa niemieckiego z tematu Świąt Bożego Narodzenia. Ilość i jakość prac bardzo pozytywnie nas zaskoczyła. Wybrać najlepsze prace było bardzo trudnym zadaniem.
Jury zadecydowało o przyznaniu miejsc w następujący sposób:
I miejsce ex aequo:
Zuzanna Wieczorek SP4 i Natalia Bujwid SP9
II miejsce ex aequo:
Martyna Sobańska SP2 i Zuzanna Krause SP4
III miejsce ex aequo:
Zuzanna Biernacka SP4 i Hanna Skowrońska SP2
Serdecznie gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu!
Nasze podziękowania kierujemy też do uczennic biorących udział w zajęciach w pracowni poligrafii, które przygotowały pod kierunkiem pani Mirosławy Babickiej-Mrzygłód napisy w programie Corel Draw do wystawy pokonkursowej.
Zapraszamy do podziwiania galerii wykonanych prac znajdującej się w holu naszej szkoły.
materiał nadesłały p. Iwona Łopacińska oraz p. Aneta Woźnicka
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
„Zagrożone gatunki zwierząt”- ekologia na języku niemieckim
Zmiany klimatu, zanieczyszczenie wód, naturalne zagrożenia, szkodliwa działalność człowieka, który wycina lasy, karczuje łąki, osusza bagna – wszystko to sprawia, że niektóre gatunki zwierząt znikają z ziemi niemal na naszych oczach, a wiele z nich jest zagrożonych wyginięciem. Jakie to gatunki? Na ten temat uczniowie z klasy 5b pod kierunkiem pani Iwony Łopacińskiej i pani Iwony Prajzendanc, wykonali prezentacje multimedialne w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego: „Z ekologią na Ty”.
Swoje prace uczniowie przedstawili w języku niemieckim, podsumowując temat związany ze zwierzętami. Rozwijali przy tym swoje umiejętności językowe, jak również zdobywali samodzielnie wiedzę na temat zagrożonych gatunków zwierząt.
materiał nadesłała p. Iwona Łopacińska
Galeria prac uczniów do obejrzenia pod linkiem:
Słodkie wróżby andrzejkowe w klasie 4a
przygotowane przez Antosia Gajba
Dnia 3 grudnia 2021r. na godzinie wychowawczej przeprowadzono w klasie IVa słodkie wróżby andrzejkowe. Antoś Gajb upiekł przepyszne babeczki, okraszone wróżbami andrzejkowymi. Dzieci miały okazję zadbać o swoje brzuszki i jednocześnie skorzystać z wróżb ukrytych w każdej babeczce.
materiał nadesłała p. Elżbieta Gajewska
Klasyka literatury i powód stresu wśród nauczycieli i wielu uczniów podczas omawiania na lekcjach języka polskiego. Aby ten stres złagodzić i pomóc zrozumieć język wieszcza odprawiliśmy wspólnie dziady. Tak też pewnego listopadowego wieczoru się stało. Ufamy, że wspaniałe rekwizyty i nastrojowa muzyka pomogły młodym aktorom zrozumieć utwór. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom tego wydarzenia.
Organizatorzy!
Realizacja Ogólnopolskiego Edukacyjnego Projektu
"Z ekologią na Ty"
Październik 2021r. to czas, kiedy za oknami mamy piękną Jesień. Kolorowe liście zdobią drzewa wywołując u każdego uśmiech. W klasie piątej w trakcie zajęć zgodnie z hasłem "Jestem Eko" "Z Ekologią na TY’", pod okiem koordynatorek projektu p. Iwony Prajzendanc i p. Iwony Łopacińskiej, uczniowie przygotowali takie "okno-obraz" "Moje jesienne drzewo". Obrazy, które powstały były bardzo twórcze, każdy mógł się pochwalić własną kreatywnością. Na koniec odbyła się pogadanka na temat roli drzew w przyrodzie i życiu każdego człowieka.
materiał nadesłałay p. Iwona Prajzendanc i Iwona Łopacińska
Rycerskie zwyczaje
15.11.2021r. klasa 2a gościła na lekcji absolwentkę naszej szkoły Paulinę Szczapę. Starsza koleżanka podzieliła się z klasą 2a wiedzą na temat: Jak wyglądali średniowieczni rycerze? Drugoklasiści z uwagą wysłuchali opowieści i ciekawostek, zobaczyli rekwizyty samodzielnie przygotowane przez Paulinę oraz zadawali pytania. Na koniec mogli przymierzyć stroje, które uszyła Paulina. Paulinie bardzo dziękujemy za bardzo ciekawa lekcję.
materiał nadesłała p. Katarzyna Przybylska
Realizacja Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego
"Z ekologią na Ty"
Zgodnie z realizacją projektu na zajęciach uczestnicy pod opieką pani Iwony Łopacińskiej i pani Iwony Prajzendanc pracując w grupach układali hasła powiązane z Ekologią. Został też napisany kodeks Ekologa, a więc rady, jak być eko i jak pomóc naszej planecie Ziemi. Odbyła się również pogadanka na temat ochrony środowiska, były poruszone różne problemy, które maja wpływ na jego zanieczyszczenie. Uczniowie zastanawiali się nad tym, co możemy w związku z tym zrobić. Pomysłów było mnóstwo, każdy mógł zaproponować własny, dać swoją propozycję.
materiał nadesłała p. Iwona Łopacińska i p. Iwona Prajzendanc
11 listopada 1918 r. zakończyła się I wojna światowa. Tego dnia, po 123 latach niewoli, nasza Ojczyzna odzyskała niepodległość. Tegoroczne obchody Narodowego Święta Niepodległości w naszej szkole miały ciekawy przebieg. W środę 10 listopada 2021 r. mogliśmy oglądać wystawę poświeconą Bohaterom Tamtych Dni oraz prezentację multimedialną dotyczącą odzyskania przez Polskę niepodległości. W czasie przerw towarzyszyła nam muzyka patriotyczna. Ponadto nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej akcji "Szkoła do hymnu", a więc o godzinie 11.11 każda klasa w sali, w której miała lekcję, uroczyście zaśpiewała hymn Polski - "Mazurek Dąbrowskiego". Uczniowie i nauczyciele, aby podkreślić uroczysty charakter tego dnia, ubrali się w stroje galowe i przypięli kotyliony. W przygotowaniach udział wzięli: p. Mirosława Babicka - Mrzygłód, p. Joanna Betler, p. Renata Pruska - Nieroda, p. Joanna Szczecińska, p. Stanisław Kacperski, p. Bogdan Żych oraz uczniowie, którzy pomagali w obsłudze sprzętu, uczestnicy zajęć koła historycznego i pracowni poligrafii.
materiał nadesłała p. Joanna Betler
W roku szkolnym 2021/ 2022 w naszej szkole ruszyła realizacja Ogólnopolskiego Edukacyjnego Projektu
"Z ekologią na Ty"
Projekt jest realizowany w klasach 5B, 4C i w klasach drugich, koordynatorkami projektu są pani Iwona Łopacińska, pani Iwona Prajzendanc i Małgorzata Kawczyńska. Przedsięwzięcie składa się z kilku modułów, każdy z nich ma na celu podkreślenie ważności przyrody w życiu każdego człowieka. Uczniowie przez własne, twórcze działanie, kreatywność mogą wyrazić to co czują. Uświadomić sobie, oraz innym, jak ważną rolę w dbaniu o środowisko odgrywa każdy z nas, jednocześnie zachęcając innych do ochrony przyrody. W pierwszej części pod hasłem ,,Jestem Eko’’ pracując w grupach uczestnicy projektowali własne propozycje Logo do projektu. Każdy przyłożył się należycie do zadania, wszystkie projekty były bardzo ciekawe i ładne.
materiał nadesłały panie: Iwona Prajzendanc i Iwona Łopacińska
Regionalne Centrum Kryzysowe
w Stargardzie
Wizyta uczniów z kl. 5b
w Stargardzkim Centrum Nauki Filary
01.10.2021 roku w piątek uczniowie klasy 5B, wraz z wychowawczyniami p. Małgorzatą Osiejuk i p. Iwoną Prajzendanc wybrali się na wycieczkę do Centrum Nauki FILARY w Stargardzie. Jest to miejsce gdzie można odkrywać przeszłość, doświadczać teraźniejszości, przekonać się, że nauka może być jednocześnie wesołą przygodą. W trakcie pobytu uczniowie odwiedzili trzy piętra edukacyjne pod opieką edukatora, na każdym z nich czekało nowe doświadczenie, wyzwanie powiązane z nauką. Atrakcją była ,,Najpiękniejsza mozaika’’, którą należało ułożyć z różnych kształtem, kolorowych elementów. Próba wylania smoły, każdy chciał spróbować swoich sił, za pomocą korbki należało wprowadzić koła zębate w ruch, na końcu stała smoła. Zagadka trzech kwadratów z Twierdzeniem Pitagorasa, pomiar wysokości – najwyższa wieża w mieście, miara ilości cegieł potrzebnych do budowy studni, podobieństwo brył. Ciekawym doświadczeniem było przejście w labiryncie uliczek – należało wprowadzić w ruch kulkę ruszając gablotą w różnych kierunkach, celem było doprowadzenie jej do wybranej uliczki. ,,Pompa włączona’’, kolejną atrakcją była kapsuła dźwięku, można było usłyszeć w środku wyemitowany dźwięk z dawnego miasta. Na podświetlonej skali zaobserwować jaką głośność w decybelach mają poszczególne dźwięki. Ciekawy był również ,,Miejski nastawiacz zegarów’’, tutaj należało wprowadzić wahadło w ruch, ,,Gra cieni’’ należało zajrzeć do komory, obserwować bryły ich cień zmieniający się w zależności od położenia obserwowany w strumieniu światła. ,,Mostek przez Inę’’ każdy mógł zostać konstruktorem mostku i po nim przejść. Ciekawostką były także: ,,Wszystkie kolory witraża’’ każdy mógł sam doświadczyć dobór gamy świateł, ,,Świat gotyckiej cegły’’. Budowanie sklepienia w kształcie krzyża, konstrukcji z dużych klocków tak by trzymała się tworząc całość. Udzielanie odpowiedzi na zagadki, gra w kości. Uczniowie w tym dniu mogli zostać konstruktorami, projektantami, naukowcami, strategami. Sprawdzili swoją wiedzę, umiejętności, koncentrację oraz refleks, przenieśli się w czas średniowiecza. Była to fajna przygoda i ciekawe doświadczenie.
Materiał nadesłała p. Iwona Prajzendanc
Wojewódzka Kampania Informacyjna
pn. „Bądź swoją bohaterką”
https://www.gov.pl/web/wsse-szczecin/kampania-profilaktyki-raka-piersi
Niedziela inna niż zwykle…
Pewien niedzielny wieczór klasy 7b, 8b i 8c wraz z wychowawczyniami postanowiły spędzić inaczej niż zwykle wybierając się do szczecińskiej Opery na Zamku na spektakl baletowy oparty na wstrząsającej autobiografii nastoletniej narkomanki Christiane F. i jej rówieśników. Książka „My, dzieci z dworca ZOO” od lat wywiera niezwykle mocne wrażenie na czytelnikach i stała się światowym bestsellerem. Historia opowiadana przez główną bohaterkę nie traci na aktualności, w związku z czym twórcy przedstawienia postanowili spojrzeć na temat z innej strony i opowiedzieć ją za pomocą tańca współczesnego. Dramaturgię spektaklu dopełniła muzyka Davida Bowiego, Valgeira Sigurasoona oraz eksperymentalne utwory z The Chopin Project Olafura Arnaldsa i Alice Sary Ott. Perfekcjonizm, sztuka, delikatność przejawiające się w każdym ruchu międzynarodowych tancerzy wywołały niesamowite i niezapomniane wrażenia, a historia bohaterów skłoniła do głębokiej refleksji…
materiał nadesłała p. Agnieszka Gadomska-Rataj