Realizacja projektu edukacyjnego "Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka?"
Klasa I b.
1 kwietnia 2022r. zrealizowaliśmy piąty scenariusz w ramach projektu na temat: Ile papieru jest w rolce? Zaczęliśmy od zabawy „Milczący szereg”. W ciszy i skupieniu nasze pierwszaki wykonały polecenie ustawienia się w szeregu, od najniższego do najwyższego. Dyskusja na temat kolejności ustawienia wywołała ustawienia dzieci według innych kryteriów: długości nóg, długości włosów. Uczniowie zauważyli, że za każdym razem ustawiali się w innej kolejności. Następnie rozmawialiśmy o tym, jak dawniej ludzie dokonywali pomiarów, gdy jeszcze nie było linijek. Dzieci chętnie wypowiadały się, wspominając swoje działania, gdy mierzyli długość swojego pokoju wybraną przez siebie miarką, ale bez używania linijki czy metrówki. Dzieci przypomniały, że odmierzały długość stopami, dłońmi, kartką papieru, wybraną zabawką itp. Wykonaliśmy więc doświadczenie: Jak zmierzyć papier bez linijki? Uczniowie ustalili, że kawałek papieru toaletowego składający się z 6 arkusików odmierzą najpierw dłońmi, potem łokciami i stopami. Dzieci podawały wyniki swoich pomiarów i okazało się, że były one różne. Odkryliśmy, dlaczego tak się dzieje. Najbardziej podobało się uczniom ostatnie doświadczenie, jakie wykonaliśmy podczas tych zajęć. Rozwinęliśmy na korytarzu szkolnym całą rolkę papieru toaletowego i dzieci kolejno dokonywały pomiaru jego długości stopami. Robiły to w ciszy, ponieważ każde liczyło, ile będzie jego stóp. W ten sposób, dowiedzieliśmy się ile papieru jest w rolce. Na koniec obejrzeliśmy filmik stanowiący podsumowanie lekcji. Dzieci wyciągnęły wniosek, że każdy człowiek jest inny, a więc inne są jednostki miary i, że dlatego ich pomiary były różne. Stwierdziły, że dokładniej odmierzą długość za pomocą linijek lub metrówek.
Wychowawczynie:
Beata Kowalczyk
Monika Szyszka
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Realizacja projektu edukacyjnego w kl. 1b "Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka?"
17 marca 2022r. zrealizowaliśmy czwarty scenariusz w ramach projektu. Wybraliśmy zajęcia na temat: Gdzie jest prawo, a gdzie lewo? Najpierw obejrzeliśmy film pt. „Skąd ptaki wiedzą, dokąd mają lecieć? Dzieci zainteresował również miniwykład na ten temat. Po filmie rozpoczęliśmy dyskusję o wędrówkach ptaków, ale również o tym, jak my ludzie odnajdujemy drogę do wybranego przez nas celu. Podczas zabawy ruchowej dzieci miały okazję wykazać się w orientacji w schemacie własnego ciała. Niektórym dzieciom jeszcze myliły się strony, pomocą były gumki recepturki na prawej rączce, a po lewej stronie ciała przykleiliśmy serduszka. Dzieci wymieniały narządy w naszym ciele, które występują po prawej i lewej stronie. Stworzyliśmy również listę przedmiotów znajdujących się w naszej klasie i wskazywaliśmy, które są po prawej, a które po lewej stronie sali. W następnym ćwiczeniu dzieci wykazywały się orientacją na kartce papieru. Rysowały różne elementy we wskazanym miejscu. To ćwiczenie wszystkie wykonały prawidłowo. Następna zabawa ruchowa była dość trudna dla dzieci. Kiedy wszystkie stały odwrócone twarzą w jednym kierunku, łatwo było im określić kierunek: po prawej lub lewej stronie oraz podać nazwy przedmiotów, które się tam znajdują. Kiedy część dzieci stanęła tyłem do tablicy i twarzą do pozostałych kolegów, sytuacja stawała się trudniejsza. Za to bardzo dobrze poradziły sobie z rysowaniem drogi od punktu do punktu na kartce papieru w kratkę. Szybko odgadnęły, co narysowały: fotel i kapelusz. Pod koniec zajęć poznały Mit o Labiryncie i obejrzały slajdy prezentacji. Labirynty bardzo je zaciekawiły. Dużą frajdę miały podczas wykonywania w parach własnego labiryntu. Zajęcia bardzo się dzieciom podobały.
Wychowawczynie: Beata Kowalczyk, Monika Szyszka
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
MODUŁ PRZYRODNICZY 1C.
ROSNĄCE FARBY
Składniki na farby znajdziecie we własnej kuchni. Przygotowanie ich zajmie Wam zaledwie kilka minut. Wystarczy jedna porcja mąki, soli i wody. Mieszamy składniki, dodajemy barwniki np. farby plakatowe lub sproszkowaną kolorową kredę. Nakładamy sporą warstwę masy. Rysunek umieszczamy w kuchence mikrofalowej na ok. 30 sekund. Wysychając twardnieje i unosi się do góry- „rośnie” dając piękne efekty.
Świetnie pierwszoklasiści!
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Zapraszamy do obejrzenia filmu
MODUŁ PRZYRODNICZY 1C.
Czy wiecie, ile kropli wody zmieści się na monecie?
Zadaniem uczniów było sprawdzenie, ile kropli wody zmieści się na powierzchni monety? Krople nanieśliśmy za pomocą pipety /możesz wykorzystać strzykawkę/.
Wynik zależy oczywiście od rodzaju monety. Zdania wśród uczniów 1c, były podzielone. Przyjęliśmy, że na monecie 5 groszowej zmieści się ok. 11 kropli. Sprawdźcie sami.
Gdy dodajemy na monecie kolejne krople łączą się one pod czymś w rodzaju nabłonka. Napięcie powierzchniowe wody umożliwia powstawanie na powierzchni „wypukłego berecika” - menisk wypukły. Działają siły spójności. Kiedy jednak dodamy zbyt wiele kropli powierzchniowy nabłonek nie będzie w stanie ich utrzymać i pęknie.
Brawo 1c!
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
„Liczyć każdy może” - montessori w życiu codziennym
Można i tak. Uczymy się dodawać i odejmować nie tylko w ławkach szkolnych. Robimy to w taki sposób aby każdemu było komfortowo. Podłoga i dywanik daje każdemu swoją przestrzeń, pobudza wyobraźnię i pozwala osiągnąć założone cele.
materiał nadesłała p. Marta Kościańska-Bury