„Dni Otwarte Szkoły” w pracowni komputerowej
Dnia 21.03.2023r. podczas „Dni Otwartych Szkoły” swoje drzwi dla odwiedzających otworzyła między innymi pracownia komputerowa w sali 2a. Uczniowie wraz z opiekunem p. Bogdanem Żych zaprezentowali przybyłym gościom wyposażenie pracowni oraz projekty opracowane przez uczniów podczas zajęć rozwijających i lekcyjnych. Odwiedzający mogli zobaczyć w jaki sposób podczas zajęć wykorzystywane są drukarki 3D, roboty SkriBot oraz robot humanoidalny JD Humanoid w nauczaniu programowania i robotyki. Chętni mieli możliwość sterowania robotami SkriBot, które poruszały się po specjalnej macie, chwytając różne przedmioty oraz omijając przeszkody. Największym zainteresowaniem dzieci cieszył się robot humanoidalny JD Humanoid, który chodził, witał gości, tańczył i robił pompki. Dzieci mogły również oglądać wydruk modelu rakiety, który odbywał się w tym czasie na drukarce 3D. Można było również poznać tajniki tworzenia modeli 3D w programie 3D Builder. Pokaz sprzętu i oprogramowania cieszył się dużym zainteresowaniem.
W pokazie wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu „#Laboratoria Przyszłości”.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
21 marca w klasie 2c
Z okazji Pierwszego Dnia Wiosny oraz Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa ubraliśmy się tego dnia na zielono a na naszych stopach zagościły dwie różne skarpetki.
Na lekcjach rozmawialiśmy o zwiastunach wiosny, poznaliśmy historię powstania Światowego Dnia Osób z Zespołem Downa oraz dowiedzieliśmy się co go łączy ze skarpetkami.
Obejrzeliśmy krótki film edukacyjny „Oznaki wiosny” i film dokumentalny o dziewczynce z Zespołem Downa „Sara – nasza księżniczka”.
Na koniec sprawdziliśmy swoje wiadomości w quizach na tablicy multimedialnej.
Materiał nadesłała p. Alicja Laskowska-Maślany
Sukcesy naszych uczniów!
W dniu 21 marca 2023 w LO nr 1 w Stargardzie odbyło się uroczyste wręczenie nagród i dyplomów dla laureatów i osób wyróżnionych w konkursach przedmiotowych organizowanych w tej szkole.
Wyróżnienie w XXII Małej Olimpiadzie Matematycznej otrzymał Janek Kuzio z klasy 8b, w XX Konkursie Fizycznym drugie miejsce zajął Patryk Remiśko z klasy 8d, a Aleksandra Malinowska z klasy 8e zajęła trzecie miejsce w Konkursie Znajomości Języka Angielskiego.
Gratulujemy serdecznie oraz życzymy dalszych sukcesów!
Materiał nadesłała p. Iwona Łopacińska
SZKOLNY KONKURS LITERACKI DLA KLAS II
9 marca 2023r. odbył się Szkolny Konkurs Literacki pt. „Utwory znane i nieznane”, dotyczący znajomości utworów Jana Brzechwy. Organizatorkami konkursu były p. Alicja Laskowska – Maślany, p. Małgorzata Gawrysiak i p. Monika Szyszka.
W konkursie wzięło udział ośmioro uczniów klas II.
Wyniki konkursu
I miejsce – Laura Salska z kl. IIb
II miejsce – Jakub Kut z kl. IIc
III miejsce – Milena Winiarska z kl. IIb
3 kwietnia Laura, Jakub oraz Milena będą reprezentowali naszą szkołę w XXI Międzyszkolnym Konkursie Literackim dla klas II „Utwory znane i nieznane” zorganizowanym przez Szkołę Podstawową nr 5 w Stargardzie.
Laureatom serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów!!!
Organizatorzy konkursu:
Alicja Laskowska – Maślany
Monika Szyszka
Małgorzata Gawrysiak
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zajęcia koła informatycznego klas VI-VIII
w pierwszej połowie marca
Pierwsza połowa marca, to między innymi nasza praca z projektowaniem modeli 3D w aplikacji 3D Builder oraz z drukowaniem zaprojektowanych modeli. Uczyliśmy się również, w jaki sposób w programie Repieter-Host, stosowanym do przygotowania modelu do wydruku na otwartej drukarce, utworzyć pierwszą warstwę drukowaną na platformie roboczej, tzw. tratwę. Tratwa pomaga osiągnąć bardziej optymalną przyczepność do platformy drukarki. W tym celu wydrukowaliśmy prosty, testowy przedmiot, aby sprawdzić, czy nasza tratwa działa właściwie. W trakcie zajęć między innymi zaprojektowany został, a potem wydrukowany model 3D ręki. Podczas drukowania zostały zastosowane podpory.
Na zajęciach pracowaliśmy również z robotami: Codey Rocky oram mBot, programując je za pomocą języka bloczkowego w aplikacji mBlock. Dodatkowo robot mBot był programowany za pomocą wbudowanej w środowisko mBlock specjalnej wersji języka C++. Roboty wykonywały róże programy: jeździły po określonej linii, omijały przeszkody, rozpoznawały określone kolory, poruszając się po specjalnej macie ćwiczeniowej.
Prawdziwym „hitem” naszej szkolnej robotyki, okazał się zademonstrowany na kole robot humanoidalny JD Humanoid, który został zakupiony przez naszą szkołę w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości. Jest to 33-trzy centymetrowy robot humanoid, który porusza się na dwóch kończynach (tak jak człowiek). Posiada wiele czujników, wbudowaną kamerę, chwytaki, którymi może chwytać różne przedmioty, wbudowany mikrofon i głośnik. Robot ma zaimplementowane mechanizmy uczenia maszynowego (sztuczną inteligencję), za pomocą których można go nauczyć rozpoznawać komendy głosowe, rozpoznawać twarze itp. Robot może wykonywać różne ruchy i pozy, np. robić pompki, siadać, machać rękoma, stać na jednej nodze i przy tym pochylić się i machać rękoma. Robotem można sterować, ale również można go programować za pomocą specjalnego środowiska programistycznego ARC, w którym możemy wybrać jeden z języków programowania: Python, JavaScript (dla średnio i bardziej zaawansowanych programistów) czy programowanie blokowe (początkujących programistów). Jest to wspaniała platforma do nauki robotyki i programowania dzieci i młodzieży w różnym wieku, sprawiająca wiele radości!
Na zajęciach koła zaznajomiliśmy się z samym robotem oraz interfejsem oprogramowania ARC, w którym tworzyliśmy proste programy w języku blokowym.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
Zapraszamy do obejrzenia filmu3
Zapraszamy do obejrzenia filmu4
Zapraszamy do obejrzenia filmu5
Zapraszamy do obejrzenia filmu6
Zajęcia koła informatycznego klas IV-V
w pierwszej połowie marca
W pierwszej połowie marca na kole informatycznym kontynuowaliśmy pracę z projektami modeli 3D oraz drukarkami 3D. Tworzyliśmy kolejną wersję biedronki, którą wcześniej projektowaliśmy i drukowaliśmy dla uczniów „zerówek” naszej szkoły. Projekt, tak jak poprzednio, wykonywaliśmy w programie 3D Builder. Oczywiście podczas drukowania, nie obyło się bez zastosowania podpór. Marzec to miesiąc, w którym rozpoczyna się kalendarzowa wiosna. Wiosenna aura natchnęła nas na pomysł zaprojektowania w programie 3D Builder modelu wiosennego kwiatka, który dla poprawy stabilności drukowania, postanowiliśmy umieścić w modelowej doniczce. Tak powstał wiosenny kwiatek w doniczce.
Na zajęciach koła w dalszym ciągu pracowaliśmy z robotami SkriBot, usiłując stworzyć prostą wersję programu „sprzątającego”. Robot miał odszukiwać rozmieszczone przedmioty, chwytać je zainstalowanym chwytakiem i przenosić w określone miejsce. W orientacji kierunku w terenie, miały mu pomagać linie namalowane na specjalnej ćwiczeniowej macie. Podczas programowania wykorzystywaliśmy więc chwytak, czujniki ultradźwiękowe odległości oraz czujnik odbiciowy.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
ZAJĘCIA OTWARTE
dla grup przedszkolnych/zerówek
15 marca pani Monika Sikorska, we współpracy z panią Iwoną Prajzendanc, otworzyła drzwi pracowni chemicznej przed „zerówkami” naszej szkoły – przyszłymi uczniami klas pierwszych. Pokazaliśmy najmłodszym, że można odkrywać tajniki świata nauki poprzez samodzielne eksperymentowanie, zabawę. Były rosnące balony, uciekające barwy, czy bańka w bańce. Dzieci dzieliły się swoimi obserwacjami i zdawały nurtujące ich pytania. Wykazały duże zainteresowanie. Każdy wyniósł moc pozytywnych wrażeń i ogromną satysfakcję z efektów swojej pracy.
Przekraczając próg naszej szkoły uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach opartych na doświadczeniach i eksperymentach – moduł przyrodniczy. Wyróżnia nas nowatorskie podejście do nauki. Rozbudzamy w ten sposób zainteresowania, rozwijamy talenty i zamiłowania.
Podczas zajęć korzystamy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria przyszłości.
materiał nadesłany przez: p. Monika Sikorska, p. Iwona Prajzendanc
Marcowa wizyta w partnerskiej szkole w Eberswalde
W dniu 8.marca 2023r. rozpoczęliśmy kolejne działania wynikające z okresu trwałości projektu Transgraniczny Most Przyszłości od wizyty w partnerskiej szkole w Eberswalde. Grupa ósmoklasistów z naszej szkoły odwiedziła przyjaciół z Niemiec i wzięła udział w warsztatach w nowopowstałych gabinetach OBS w Eberswalde. Uczniowie podzieleni na zespoły pracowali wspólnie nad ciekawymi zadaniami. Jedna grupa przygotowywała w kuchni zdrowe muffinki, koreczki owocowe i koktajle. Inna grupa wykonywała kolorowe graffiti, jeszcze inna tworzyła nowe loga naszego projektu przy użyciu różnych programów graficznych. W stolarni uczniowie wykonali drewnianą grę memory i grę planszową do nauki kolorów i liczb dla młodszych uczniów. Niezwykle ciekawe były także doświadczenia chemiczne w gabinecie nauk przyrodniczych, gdzie badano zawartość cukru w popularnych produktach spożywczych, a na koniec obserwowano na podwórku szkolnym challenge o najwyższą fontannę z mieszanki coli i dropsów. Zabawy było co niemiara! W wolnym czasie, podczas wspólnych zabaw na świeżym powietrzu, nawiązywały się miedzy uczniami znajomości i przyjaźnie. Cieszymy się, że będziemy je mogli dalej kontynuować, gdyż następne spotkanie już niedługo w Stargardzie!
Materiał nadesłała p. Iwona Łopacińska
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Komiksy na lekcjach języka niemieckiego
Kolorowe komiksy mają w sobie wiele mocy. Dzięki nim możemy się trochę pośmiać, oderwać od rzeczywistości i nabrać do niej dystansu. Warto skorzystać z komiksów na lekcji języka obcego. Może być to aktywność, która spowoduje, że zachęcimy uczniów do wykorzystania poznanego słownictwa lub zagadnień gramatycznych w niecodzienny sposób. Oto kilka przykładów komiksów, które powstały podczas zajęć języka niemieckiego w klasach siódmych, przy użyciu laptopów i stron internetowych do tworzenia komiksów (Canva, ToonyTool) oraz w klasach czwartych - jako zadanie domowe podsumowujące poznane zagadnienia. Zapraszamy do przejrzenia strony Wakelet z galerią prac:
https://wakelet.com/wake/btO9zT4CiKvgSvxa-1Ixh
Materiał nadesłała p. Iwona Łopacińska