Relacja koła chemicznego
CHROMATOGRAFIA BIBUŁOWA, FILTR WĘGLOWY
Młodzi Adepci Chemii poszerzyli swoją wiedzę na temat rozdzielania mieszanin. Zapoznali się z chromatografią bibułową oraz procesem filtracji przy użyciu węgla aktywnego.
Mieszaninę dwóch cieczy - wody i atramentu, przepuścili przez ekologiczny, ekonomiczny i bezpieczny filtr z gazy, waty i warstwę węgla aktywnego. Woda przepłynęła przez filtr z węglem i w ten sposób została oczyszczona, węgiel pochłonął związki niepożądane.
Filtry węglowe mają szerokie zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebna jest skuteczna filtracja wody lub powietrza. Znajdziemy je w dzbankach filtrujących wodę, czy akwariach. Usuwają chlor i związki organiczne z wody. Filtry z wypełnieniem z węgla aktywnego stosuje się do dezodoryzacji powietrza m.in. układach wentylacyjno - klimatyzacyjnych.
Na fotografii powyżej przedstawiono rozdzielanie tuszu na składniki metodą chromatografii bibułowej. Powstałe smugi świadczą o tym, że tusze z mazaków zielonego, niebieskiego i czarnego są mieszaniną różnorodnych barwnych substancji o różnych właściwościach.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
„Andrzejkowe lanie wosku”
W dzisiejszych czasach nikt już nie traktuje andrzejkowych wróżb tak bardzo poważnie, jednak, aby tradycji stało się zadość, organizujemy jedną z najpopularniejszych zabaw, jaką jest lanie wosku.
Najpierw trzeba umieścić wosk w garnku - gorącej kąpieli i podgrzewać aż do momentu rozpuszczenia. Następnie każdy z uczestników imprezy powinien przelać roztopioną masę przez dziurkę od klucza do miski z zimną wodą. Lany wosk zastyga i tworzą się różne kształty. By je lepiej rozpoznać, postaw zapaloną świeczkę blisko ściany, a woskowe kształty umieść w taki sposób, by rzucały cień na ścianie. Jego interpretacja może nam na przykład podpowiedzieć, z jakiego kraju pochodzi nasz wybranek albo gdzie będziemy mieszkać w nowym roku. Niektórzy twierdzą, że aby andrzejkowa wróżba się spełniła, trzeba kształt z wosku włożyć na noc pod poduszkę. Warto sprawdzić, czy działa!
W naszej zabawie wzięli udział: członkowie koła biologicznego - opiekun pani Elżbieta Radomska-Bączyńska, klasa 2c w ramach modułu przyrodniczego - opiekun pani Monika Sikorska, Alicja Laskowska-Maślany oraz Młodzi Adepci Chemii - koło chemiczne- opiekun pani Monika Sikorska.
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Co można rozdzielić za pomocą destylacji?
Mieszaniny można rozdzielać przy użyciu różnych metod. Metody rozdzielania zależą od rodzaju mieszaniny- wykorzystują właściwości jej składników. Jedną z podstawowych metod pracy laboratoryjnej jest destylacja wykorzystywana do rozdzielania ciekłych mieszanin jednorodnych.
Uczniowie klas 7 podjęli się zadania, jakim było rozdzielenie mieszaniny jednorodnej alkoholu etylowego i wody. Wykorzystując wirtualną rzeczywistość, Empiriusz Laboratoria Przyszłości, przeprowadzili kontrolowany proces ogrzania mieszaniny. Wykorzystali różnice temperatur wrzenia dwóch cieczy. Jako pierwsza ciecz, bardziej lotna, wydzielił się alkohol etylowy w temp. 78 stopni C, jako druga - woda, w temp. 100 stopni C. Dzięki dostępnej aplikacji uczniowie samodzielnie zmontowali elementy zestawu do destylacji i przeprowadzili doświadczenie. Proces ten jest bardzo często stosowany podczas syntezy organicznej do oczyszczania otrzymanych związków organicznych z zanieczyszczeń. Można w ten sposób otrzymać również wodę destylowaną konieczną do przeprowadzania doświadczeń chemicznych.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Zapraszamy do obejrzenia filmu
Rysowanie na płasko i na płaszczyźnie.
Warsztaty 3D w SCN Filary
Klasa 7b miło i aktywnie spędziła czas w Stargardzkim Centrum Nauki Filary. Uczestniczyliśmy w warsztatach 3D. Rysując na płaszczyźnie i budując kostkę długopisami 3D uczniowie przekonali się, że drukowanie w trójwymiarze jest innowacyjną technologią, która z impetem wkracza w różne dziedziny naszego życia. Kształciliśmy wyobraźnię, umiejętność myślenia przestrzennego, działanie w sposób twórczy. Zwiedziliśmy również interaktywne eksponaty. Uczniowie na własnej skórze doświadczyli praw fizyki, przekonali się, że matematyka przydaje się w życiu.
materiał nadesłały p. Monika Sikorska, p. Joanna Żuchlińska
Zapraszamy do obejrzenia filmu
Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów
28 października obchodziliśmy w naszej szkole Dzień Odpoczynku dla Zszarganych Nerwów. Uczniowie byli zwolnieni z odpytywania, nie musieli także obawiać się otrzymania złej oceny. Zamiast drażniących ucho dzwonków, w czasie przerw słuchaliśmy relaksacyjnej muzyki i popijaliśmy ziołową herbatkę. Uczennice klas szóstych (Weronika Grzegorek, Anna Woźniak, Maja Szcześniak) pod kierunkiem pani Agaty Kędzierskiej przedstawiły prezentację na temat radzenia sobie ze stresem, a później odprężaliśmy ciała i umysły na zajęciach jogi z panią Zosią Gutowską. W organizacji imprezy pomogły panie Ilona Szymańska i Alicja Laskowska-Maślany, harcerze z drużyny „Zwiad” (Ania Tygielska, Natan Maślany, Jakub Tygielski, Damian Drewniak) a nad wszystkim czuwała pani Katarzyna Przybylska. Miejmy nadzieję, że wrócimy do szkoły w listopadzie z równie doskonałym samopoczuciem.
Materiał nadesłała p. Katarzyna Przybylska
Działania Szkolnego Klubu Wolontariusza
w roku szkolnym 2022/2023
SPRZĄTANIE ZAPOMNIANYCH GROBÓW
Dnia 26 października 2022 roku,WOLONTARIUSZE SP 2 wybrali się na stary cmentarz, aby posprzątać zapomniane, zaniedbane i porośnięte trawą groby. Uczniowie z zaangażowaniem wykonywali swoją pracę. Uprzątnęli z nagrobków gałęzie i jesienne liście. Zadbali o ponowne ustawienie przewróconych krzyży i tabliczek z imionami i nazwiskami zmarłych. Usunęli z grobów stare, wypalone znicze, a na ich miejsce zapalili nowe, chcąc uczcić pamięć zmarłych. Wszyscy byli zadowoleni z efektów swojej pracy i za rok chcą powtórzyć całe przedsięwzięcie.
Mteriał nadesłała p. Barbara Jasłowska
Październikowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas VI-VIII
Druga połowa października to przede wszystkim drukarki 3D. W ramach tej tematyki, zapoznawaliśmy się z różnymi modelami drukarek 3D, tj. z drukarkami o konstrukcji odkrytej oraz z drukarkami Flashforge 3 oraz Flashforge 4 o konstrukcji zabudowanej (szkoła została w nie zaopatrzona w ramach projektu „Laboratoria przyszłości”). Poznawaliśmy ich konstrukcję – podobieństwa i różnice w budowie, obsłudze i konfiguracji. Wykonywaliśmy na nich swoje pierwsze wydruki 3D. Doskonaliliśmy pracę w poznanym już wcześniej programie 3D Builder, budując różne modele. Poznawaliśmy również dodatkowe funkcje programów do „cięcia modeli” i przygotowania ich wydruków – Repetier-Host dla odkrytej drukarki oraz Flashprint dla drukarki FlashForge. W ramach zajęć z drukarek 3D, wykonaliśmy wspólnie projekt prostego przedmiotu (modelu) do rzutowania prostokątnego, łącząc w praktyce wiadomości z techniki o rzutowaniu prostokątnym i wymiarowaniu z modelowaniem przestrzennym w 3D Builder. Uczniowie wykonywali również swoje projekty, wg. własnego pomysłu. Część z nich drukowaliśmy - niestety, sam proces drukowania jest dość czasochłonny, więc nie da się od razu wszystkiego wydrukować w krótkim czasie. Ale to dopiero początek naszej wielkiej przygody z drukowaniem 3D:-)
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Październikowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas IV-V
Druga połowa października upłynęła nam na dalszej pracy z mikrokontrolerem CyberPi. Wykorzystywaliśmy inne, wbudowane w mikrokontroler czujniki, takie jak: czujnik dźwięku, czujnik natężenia światła i miernik siły. Tworzyliśmy w środowisku mBlock programy, które mierzyły te wielkości fizyczne i przekładały na odpowiednią wizualizację graficzną, np. wykres liniowy lub słupkowy. Zbudowaliśmy również prostą grę, polegającą na pomiarze siły wstrząsów mikrokontrolerem, za które gracz otrzymywał punkty.
Do CyberPi podłączaliśmy również zewnętrzne elementy i czujniki, takie jak: głośnik, matrycę niebieskich diod LED, czujnik odległości. Jeden z programów utworzonych w mBlock, odliczał od 9 do 0 za pomocą matrycy niebieskich diod LED, jednocześnie wypowiadając cyfry w języku angielskim, drugi zaś, dokonywał pomiaru odległości od dowolnej przeszkody, informując coraz krótszymi dźwiękami o zbliżaniu się do przeszkody i jednocześnie wyświetlał w cm odległość.
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszlosci
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Klasa 5a z wizytą w Centrum Edukacyjno-Szkoleniowym RescueLab
Klasa 5a brała udział w zajęciach udzielania pierwszej pomocy. Zajęcia prowadzone były przez ratowników wolontariuszy z Centrum Edukacyjno-szkoleniowego RescueLab Stargard. W trakcie dwugodzinnych zajęć dzieci poznały zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej, nauczyły się obsługi defibrylatora AED, układania poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. Uczniowie poznali 5 kroków niezbędnych przy ratowaniu życia, nauczyli się prawidłowych uciśnięć klatki oraz oddechu ratowniczego. Zajęcia głównie opierały się na ćwiczeniach praktycznych. Każdy uczeń otrzymywał sprzęt, by na nim trenować. Fantomy, na których ćwiczyli wyposażone były w odpowiednie czujniki, które łączyły się bezprzewodowo z tabletem. Dzięki czujnikom w manekinach i specjalnej aplikacji można wyeliminować najczęściej popełniane błędy. Uczniowie mogli również przećwiczyć używanie defibrylatora AED podczas resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Zajęcie w praktyczny sposób przybliżyły dzieciom sposób postępowania w sytuacji, gdy drugi człowiek potrzebuje natychmiastowej pomocy.
Dziękujemy Centrum RescueLab za wspaniale przeprowadzone zajęcia!
Materiał nadesłała p. Katarzyna Witos-Szałęga
PAŹDZIERNIK W ŚWIETLICY
Ten miesiąc był wyjątkowo pracowity dla świetlików. Witaliśmy Panią jesień oraz obchodziliśmy Święto dyni.
Dzieci wykonywały prace plastyczne łączoną metodą z wykorzystaniem recyklingu, w ramach projektu "Kreatywne prace plastyczne", który realizuje Pani Justyna Trześniewska oraz opaski na głowę z obrazkiem dyni. Rozmawialiśmy, co dobrego można zrobić z dyni.
Materiał nadesłała p. Agata Zdanowska
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii